Jak ćwiczyć koncentrację?

Kategorie Nauka0 Komentarzy

Jeśli zamierzasz ćwiczyć koncentrację, to musisz pamiętać o tym, że za wszelkie procesy z nią związane odpowiedzialny jest twój mózg. Przede wszystkim musisz zacząć od ćwiczeń wzmacniających pamięć. Każdy z nas ma problemy z koncentracją ze względu na to, że codziennie jesteśmy zasypywani mnóstwem informacji. Niestety, szwankująca pamięć utrudnia nam funkcjonowanie, jest problemem w sytuacjach towarzyskich, ale i w pracy.

W niniejszym artykule przedstawię techniki, które pomogą ci szybko i trwale zapamiętywać ważne informacje. Stosowane regularnie będą także dobrym treningiem dla twojego umysłu i sprawią, że twój mózg będzie pracował lepiej i sprawniej.

Pamięć człowieka można porównać do pracy mięśni – jeśli nie jest systematycznie ćwiczona, a więc tak jak mięśnie poddawana wysiłkowi, szybko zaczyna się męczyć i trudno utrzymać ją w dobrej kondycji.

Jak ćwiczyć koncentrację?

Po pierwsze, przystępując do ćwiczeń, należy unikać rozproszenia uwagi. Często popełniamy błąd próbując wykonywać kilka czynności jednocześnie. Wydaje nam się że w ten sposób zaoszczędzimy wiele czasu. Zwrócić jednak powinniśmy uwagę na fakt, że kiedy wykonujesz jedną czynność, to łatwiej jest ci przeprowadzić ją bezbłędnie od początku do końca jej trwania. Skupienie uwagi i zapamiętywanie wymagają spokoju. W związku z tym zacznij od zlikwidowania wszelkich utrudnień, które mogą być przeszkodami w treningu pamięci. Wyłącz telewizor, radio, nie zaglądaj do poczty internetowej i odpręż się.

Relax to podstawa dobrej pamięci

Nasz mózg działa podobnie do pamięci komputera. Jeśli procesor ma za zadanie kontrolować zbyt wiele aplikacji, wówczas wiele z nich wymaga realizacji w tak zwanej pamięci operacyjnej. Niestety jej objętość jest zbyt mała, aby procesy mogła odbywać się w nieskończoność. Podobnie działa nasz mózg. Jeśli chcemy wykorzystywać go efektywnie, musimy być przekonani o tym, że nie jest zaśmiecony zbędnymi informacjami. Przystępuj do ćwiczenia swojego umysłu, kiedy jesteś kompletnie zmęczony czy zdenerwowany, bo wówczas nic z tego nie wyjdzie. Gdy jesteśmy spokojni i zrelaksowani, wówczas przepływ informacji pomiędzy neuronami odbywa się bez zakłóceń.

Najważniejsze strategie w ćwiczeniu pamięci

Od wieków istnieją sprawdzone metody, które ułatwiają zapamiętywanie. Oto najważniejsze z nich.

Metoda skojarzeń to bardzo przydatna metoda jeśli chodzi o zapamiętywanie nazw własnych, na przykład imion i nazwisk. Bardzo często poznajemy nowe osoby, ale mamy problem z zapamiętaniem nawet ich imienia. Wówczas należy posłużyć się skojarzeniami i naszą wyobraźnią. Na przykład poznajesz kogoś, kto ma na nazwisko Marchewka. Pierwsza myśl, która przychodzi nam do głowy, to wyobrażenie sobie, że osoba ta podobna jest do marchewki lub wyrastają jej włosy przypominające nać marchewki. Nasz umysł działa w ten sposób, że najgłupsze skojarzenia są trwalej i łatwiej zapamiętywane – zacznij to wykorzystywać.

Kolejnym sposobem na zapamiętywanie jest wymyślanie historii. Metoda ta sprawdza się, jeśli mamy na przykład do zapamiętania niekoniecznie logiczny ciąg myślowy. Wyobraź sobie że musisz wykonać pewną sekwencję czynności w danym dniu. Nazwij każdą z tych czynności (pranie, gotowanie, zakupy czytanie książki, ważny telefon,  opłacanie rachunków). Następnie wymyśl bohaterów, którzy będą brać udział w całej historii i wreszcie połącz wszystko w jedną całość. Pamiętaj, że jeśli twoja historia będzie śmieszna i niedorzeczna, wówczas szybciej zapamiętasz wszystko.

Dobrym sposoby na zapamiętywanie jest również lokowanie. Pozwala ono przywołać w pamięci dużą liczbę informacji. Sprawdza się na przykład w przypadku publicznego wystąpienia, kiedy nie chcemy używać kartki z podpowiedziami. Wybieramy sobie jakieś pomieszczenie – może to być na przykład twój ulubiony pokój. W myślach umieszczamy pojęcia, które chcemy zapamiętać, w różnych miejscach tegoż właśnie pokoju. Aby było łatwiej zapamiętywać nasze pojęcia warto kojarzyć je z meblami lub innymi elementami znajdującymi się w tymże pomieszczeniu. Z zegarem możesz na przykład skojarzyć pojęcia ważne, z książkami w swojej biblioteczce sprawy związane z nauką, a z telewizorem umieszczonym w twoim pokoju – sprawy aktualne. W ten sposób nie będziesz musiał nerwowo sięgać do kieszeni, szukać kartki lub wodzić oczami po suficie, gorączkowo szukając własnych myśli.

 

 

Dodaj komentarz